Od września 2019roku w obecnej grupie MOTYLKI realizowany jest projekt edukacyjny UCZĘ SIĘ CZYTAĆ OD MAŁEGO DZIECKA. Projekt w całości opiera się na nauce czytania Metodą Krakowską, której twórcą jest prof. Jagoda Cieszyńska. Metoda ta jest terapią stymulującą wszystkie funkcje poznawcze dziecka, wychodzi z założenia, że należy dostarczyć dziecku tej wiedzy, która z powodu zaburzeń nie mogła być przez nie samodzielnie zdobyta. Swoje założenia opiera na neurologicznej tezie, według której zdolność do powstania nowych synaps nigdy się nie kończy i jest w pełni zależna od konkretnych doświadczeń dostarczanych jednostce.
Głównym celem metody jest zbudowanie języka w umyśle dziecka. W ramach Metody Krakowskiej osiąga się to poprzez stymulowanie sfery słuchowej, wzrokowej, funkcji lewej półkuli mózgu, systemu językowego, pamięci, motoryki małej i dużej, kategoryzacji myślenia przyczynowo-skutkowego, zachowań społecznych, zabawy. Bardzo istotne jest, aby w pracy tą metodą stosowane były wszystkie wymienione sfery równolegle.
Nauka czytania zaczyna się od powtarzania wypowiadanych przez dorosłego samogłosek lub sylab. Podczas nauki powtarzaniu towarzyszy zawsze pokaz zapisu graficznego samogłosek, sylab i wyrazów. Kolejny etap to rozumienie (rozpoznawanie), czyli wskazywanie przez dziecko wypowiedzianej przez dorosłego samogłoski, sylaby lub odczytanego wyrazu. Ostatni etap to nazywanie, czyli samodzielne czytanie. Najpierw samogłosek, potem sylab i wyrazów.
Projekt edukacyjny wprowadzony w grupie III ma za zadanie zbadać jak na przyszłość skutkować będzie wczesna nauka czytania u małych dzieci. Doświadczenie to pozwoli sprawdzić czy wczesna nauka czytania ułatwi dzieciom start w szkolne życie i edukację. Zajęcia mają charakter cykliczny z jednym głównym zajęciem w tygodniu i codziennym, kilkuminutowym utrwalaniu poznanego materiału.
Obecnie dzieci czytają już sylaby otwarte i zamknięte, które same konstruują. Przedszkolaki bawią się literami, układają i odczytują układane ciągi liter. W grupie jest już wiele osób, które czyta proste zdania.
Założeniem projektu jest to, by dzieci idące do szkoły potrafiły już czytać. Jeśli ten zamysł zostałoby spełniony to będzie to bodziec do tego, by nauka czytania wprowadzana była już u jak najmłodszych dzieci w przedszkolu.